Утонченным искусствоведам и медиевистам просмотр запрещен.

Картинка к Мистеру Бину отношения не имеет. Жан Ленуар /Ла Нуар /фр. Jean Le Noir (упом. 1331-1375), французский миниатюрист. Разворот из Псалтири Бонны Люксембургской. До 1349 года. Музей Метрополитен. Source
Мистер Бин отправляется в библиотеку. Да не просто в библиотеку, а в отдел особо ценных рукописных книг. Из визита получился фильм ужасов для искусствоведов, историков, библиотекарей и иже с ними. Произведено в 1990 году для телешоу «Мистер Бин», однако по телевидению серию «В библиотеке» не показывали: эпизод вышел только на видеокассетах.
Посмотреть эпизод «В библиотеке» можно:
1) в полной версии – 9 минут;
2) в сокращенном виде – 6 минут (без начала) – ниже.
«Мистер Бин. В библиотеке». Полная версия (8:54)
Title "The Library". Directed by Francois Reczluski. Written by Olivier Jean-Marie. Original airdate 5 April 1990. An unaired sketch that appears only on video. Actor: Rowan Atkinson. Guest stars: Paul Brooke and Rex Doyle.
Описание: [Mr. Bean visits a rare book library, where he reads a rare tome that must be handled with gloves.]
Mr. Bean visits a rare book library, where he reads a rare tome that must be handled with gloves. Soon after he uses a pencil and a crayon to copy a page of the book by shading on a piece of tracing paper, he sneezes, and the tracing paper slips away. He does not notice this, and continues to go about shading, but directly onto the book instead of the tracing paper. When he finally realises this, he attempts to remove the crayon marks – first by erasing, and then by using correction fluid (which only adds to the problem when it spreads to the opposite page after Bean shuts the book to a passing librarian), eventually resorting to tearing out the pages he has ruined.
Bean then proceeds to use a box-cutter knife to neaten up the stubs of the pages he has torn out, but does not realize that while doing so, he also cuts out other pages. Bean's final solution is to swap his book with that of someone else at his table; he almost succeeds, but when he returns to retrieve his Dennis the Menace and Gnasher bookmark from his original book, he is subsequently caught red-handed.
Note: A similar scene was later included in the film adaptation Bean, when after sneezing on a priceless portrait, Whistler's Mother, his attempts to clean it escalate into destroying the painting. However, he got away with it in the movie by replacing the portrait with a poster of itself altered to make it a real painting. [Source]
«Мистер Бин. В библиотеке». Сокращенный вариант (5:58)
3.
Library destruction. Mr. Bean Official. Mr Bean carefully examines an ancient book in the library. Typically it all ends badly with Bean destroying the book by accident. From the director's cut 'The Library'. Source
4.

The Library. Mr. Bean. 1990
5.

The Library. Mr. Bean. 1990
6.

The Library. Mr. Bean. 1990
7.

The Library. Mr. Bean. 1990
8.

The Library. Mr. Bean. 1990
9.

The Library. Mr. Bean. 1990
Этот страшно смешной эпизод был повторен в кинофильме «Бин» 1997 года (Мистер Бин: Фильм-катастрофа) / Bean: The Ultimate Disaster Movie, где "Доктор" Бин после чихания и череды неудачных исправлений уничтожает картину «Портрет моей матери», 1871, Джеймса Уистлера.
В фильме мистер Бин, незадачливый и провинившийся охранник-смотритель «Лондонской национальной галереи» послан в Америку под видом выдающегося ученого. Он сопровождает передачу картины «Мать Уистлера» в художественную галерею Лос-Анджелеса, принадлежащую Джорджу Гриверсону. Картина была выкуплена за $ 50 млн на пожертвование филантропа генерала Ньютона с целью возвращения шедевра на родину художника.
Происшествие с картиной: как "Доктору" Бину удалось ее испортить
10.
Эпизод из фильма Bean: The Ultimate Disaster Movie, 1997
11.

Whistler's Mother - Mr. Bean. Art Print. $16.16. Source
Картину, превращенную в карикатуру, Бин заменяет репродукцией. А на открытии экспозиции бесценного произведения произносит экспрессивную искусствоведческую речь.
Выступление искусствоведа Доктора Бина. Эпизод из фильма Bean: The Ultimate Disaster Movie
12.
Mr Bean Whistler's Mother Speech
Mr. Bean: Hello, I'm Dr. Bean. Apparently. And my job is to sit and look at paintings. So, what have I learned that I can say about this painting? Well, firstly, it's really quite big, which is excellent. because If it were really small, you know, microscopic, then hardly anyone would be able to see it. Which would be a tremendous shame. Secondly, and I'm getting quite near the end of this... analysis... of this painting, secondly, why was it worth this man here spending fifty million of your American dollars on this portrait? And the answer to that is, well this painting is with such a lot of money because... it's a picture of Whistler's mother. And as I've learned by staying with my best friend David Langley and his family, families are very important and Even though Mr. Whistler was prefectly aware that his mother was a hideous old bat who looked like she'd had a cactus lodged up her backside, he stuck with her, and even took the time to paint this amazing picture of her. It's not just a painting. It's a picture of a mad old cow who he thought the world of. And that's marvellous... Well that's what I think. [Bean on IMDb]
Более короткий вариант клипа с речью: с английскими субтитрами и в HD: youtu.be
Ссылки:
Musée d'Orsay: James Abbott McNeill Whistler. Portrait of the Artist's Mother
https://en.wikiquote.org/wiki/Bean_(film)
Bean on IMDb
Bean (1997) BBC review
Смотреть русскоязычную версию фильма Bean: The Ultimate Disaster Movie – Мистер Бин: Фильм-катастрофа: google.ru/search
Верхняя картинка:
«Трое живых и трое мертвых». Эта назидательная аллегория вошла в живопись после появления в XIII веке поэм Бодуэна де Конде и Никола де Марживаля. Трое молодых аристократов встречают на кладбище трех покойников и задумываются над бренностью жизни. / The Prayer Book of Bonne of Luxembourg, Duchess of Normandy. Attributed to Jean Le Noir (French, active 1331–75), and Workshop. Date: before 1349. Made in Paris, France. Tempera, grisaille, ink, and gold on vellum. Dimensions: Overall (closed): 13.2 x 9.7 x 4.2 cm. Overall (approx. size opened): 13.2 x 19.5 x 7.1 cm, individual folios: 12.6 x 9 cm. Storage (Book Box): 16 x 13.2 x 6.1 cm. The Metropolitan Museum of Art. Source