Горбутович Татьяна (gorbutovich) wrote,
Горбутович Татьяна
gorbutovich

Гений чистой красоты. Джентиле да Фабриано

Одна работа Джентиле да Фабриано



Джентиле да Фабриано. Коронование Богоматери. Около 1420 года. Фрагмент. 93 × 64.1 см. Музей Гетти, США / Coronation of the Virgin; Gentile da Fabriano (Italian, about 1370 - 1427); about 1420; Tempera and gold leaf on panel; 93 × 64.1 cm; 77.PB.92. Source

Джентиле да Фабриано (около 1370, Фабриано - 1427, Рим) / Gentile da Fabriano – знаменитейший мастер итальянской поздней готики.

«Ах! не с нами обитает
Гений чистый красоты» [*]
[Василий Андреевич Жуковский. «Лалла рук». 1821]


2.

Gentile da Fabriano (Italian, about 1370 - 1427). Coronation of the Virgin. About 1420. Tempera and gold leaf on panel. 93 × 64.1 cm. Painting. Object Number: 77.PB.92. The J. Paul Getty Museum. Source. Original (6459 x 8606)

Inscription: Christ's halo inscribed: "YHS / XPS / FIL[IUS]"; scrolls inscribed: "Timete dominum et date illi hono[rem] / Dignus est agnus qui o[ccisus est]"; hem of Virgin's robe inscribed: "Ave Maria g[ratia] plen[a] dominus tecum be[nedicta]"

[Описание, англ.]Gently, Christ places the ornate gold crown upon the Virgin Mary's slightly bowed head. Groups of musical angels watch from either side as she becomes the Queen of Heaven. Gentile da Fabriano used extensive tooling, decorative patterning, gold leaf, and rich pigments to create a sumptuous surface resembling tapestry. The complex patterning, elaborate materials, and long flowing lines of the robes of the Madonna and Christ characterize the International Gothic style.

Gentile was commissioned to paint this scene for his native town, Fabriano, when he was at the height of his fame. The gold-encrusted panel functioned as a processional standard held aloft in parades that honored the Virgin Mary. The panel originally depicted The Stigmatization of Saint Francis on the reverse. Sometime prior to 1827, the panel was sawed into two sections; the Saint Francis panel is now in a private collection in Italy.



3.



4.



5.



6.



7.



8.

Джентиле да Фабриано. Коронование Богоматери. Около 1420 года. Фрагмент. 93 × 64.1 см. Музей Гетти, США / Coronation of the Virgin; Gentile da Fabriano (Italian, about 1370 - 1427); about 1420; Tempera and gold leaf on panel; 93 × 64.1 cm; 77.PB.92. Source


К слову:

[*] В 1825 году, через четыре года после Жуковского, написавшего строку «Гений чистый красоты» про «Сикстинскую Мадонну» Рафаэля в «Милый сон, души пленитель…» («Лалла-Рук»), Пушкин использует это выражение в своем стихотворении «Я помню чудное мгновенье...». Благодаря «Нашему Всё» эту фразу будут знать все. В своих прижизненных изданиях Пушкин неизменно выделял эту строчку Жуковского курсивом, что по обычаям того времени значило, что речь идет о цитате. Но позднее такую практику оставили, и в итоге эти слова стали считаться гениальной пушкинской поэтической находкой.


Джентиле да Фабриано ранее:

«Вечный Рим». Картины выставки «Roma Aeterna» из Ватикана в Москве. Часть 1, 2017-03-01
Золотая легенда: почему Рождество Христово было явлено нам на благо, 2016-12-26



Tags: #живопись, #средневековье, 15 век, Джентиле да Фабриано, Италия, готика, средние века, шедевр
Subscribe

Posts from This Journal “готика” Tag

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic
  • 5 comments